יום ראשון ג' סיון התשע"ז
 
 


PDFהדפסהאימייל

מה בדיוק השיטה של שקוף?

רציתי לשאול על סדנת שקוף, אני מטפלת רגשית, וכן טופלתי במגוון של טיפולים, איכשהו, אני מרגישה שמשהו תמיד חסר, מה השיטה של שקוף ובמה היא שונה ממקומות אחרים?
יום רביעי כ"ד תשרי התשע"ז

 

 

                                                      .
יצא לי לשמוע שיחה ביום עיון בנושא חברוּת של שקוף שנערך לפני יותר משנה. שוחחתי גם עם חברה שעברה את סדנת שקוף ומשהו במה ששמעתי אני ובמה שהיא סיפרה, שידר לי צליל אחר מכל מה שאני מכירה בעולם הנפש עד כה.
אני מטפלת רגשית מזה שנים, וכן טופלתי במגוון רחב של שיטות וטיפולים, וכללי העבודה מוכרים לי, אבל נדמה לי שבשקוף יש משהו שונה ממה שאני מכירה. עדיין, אחרי כל מה שעברתי והעברתי, אני מרגישה שמשהו, איכשהו, תמיד חסר. הטיפולים אמנם מביאים לשיפור, אבל בסופה של כל שיטה ומסלול, התחושה במידה זו או אחרת היא שוב אותה נקודה חסומה ובלתי נפתרת. התוכלו להסביר לי יותר מה בדיוק השיטה של שקוף ובמה היא שונה ממקומות אחרים?

 

גילה

------------


קשה לתאר ולהסביר בכתב מהלך כה דינאמי, רבגוני ומיוחד כמו התנהלות סדנת שקוף, אבל בכל זאת אנסה, כי העלית בשאלתך כמה נקודות מפתח חשובות.
ציינת שאת מטפלת רגשית וגם טופלת במגוון סוגי טיפולים עד כה. מבחינה זו אנחנו דומים - גם אני עברתי לא מעט עד שהגעתי לשקוף, והיכרותי הקודמת עם העולם הטיפולי, גרמה גם לי תחושה ראשונה של שוני מכל המקובל והמוכר. לקח זמן ועברתי בירורים, עד שנמצאו לי המילים וההגדרות, מהו באמת ההבדל המהותי.

אין ספק, ש"עיקר הגלות היא בנפש" כמו שכותב רופא הנפשות הגדול, רבי נחמן מברסלב. כולנו עברנו הרבה כאב וגלינו מאוד מן המקום המתוקן של אמון ושמחה, חרות, הגנה ואושר שלם. למרות שכל ההורים עושים כמיטב יכולתם, כל ילד שבא לעולם נפגע בראשית דרכו - כל אחד באופן המיוחד לו, שמוביל אל התיקון המיועד לו. זו הסיבה שאין ספור שיטות, גישות ומטפלים פועלים היום בעולם ומנסים להושיט מזור ומרפא, כי אכן, כולנו זקוקים לעזרה.
בניגוד לעבר, כבר איננו מתביישים לחפש את העזרה הזאת. בעוד שפעם רק 'משוגעים' פנו לפסיכולוגים, היום, כאשר מתעורר אדם לצאת לדרך פנימית, הוא כבר מבין ויודע, שאין זו פחיתות כי אם מעלה - לחפש ולמצוא את אבידותינו המרובות, ולעבור מחיי פירורים מלאי צמצום לחיי אמת הולכים וגדלים, אינסופיים.

------------
בכל הסוגים והשיטות, עוסקת עבודת הנפש רק בנפש. בכל המקומות שהיינו, כל המרפאים שפגשנו, ניסו לעזור לנו לבטא את רגשותינו ולהיות מודעים להם: לשחרר משקעים כלואים, לבכות את הבכי שנעצר, לשחרר את הכעס המודחק שנסגר. כמו בעולם הרפואה, משולות הפעולות האלה להכנסת נקז פנימי, עמוק ככל הניתן, כדי לשחרר מוגלות ומורסות שנוצרו בעבר, נסגרו והזדהמו. ואמנם שחרור המשקעים האלה גורם הטבה ניכרת ומוחשית. אין שום דמיון בין מי שפגש ושחרר כאבים מודחקים, לבין מי שנושא אותם עדיין, נעולים ומוכחשים, בנפשו. אבל ההטבה הראשונית המסחררת, היא לא יותר משיפור באומדן של זמן. 
אין בינינו אף אחד שמרגיש - "טיפולי הסתיים בהצלחה, הגעתי למקום של חיי אושר שלם". בין אם טופלנו שנתיים ובין אם עשרים שנה, עדיין אנחנו מסתובבים עם תחושות של חיפוש, חיסרון וגעגוע.

 

ואת יודעת למה? כי אנחנו יהודים.

יהודי לעולם לא ירגיש שטיפול נפשי הסב לו את האושר השלם, לא משנה איזה קאוצ'ינג מופלא הוא יעבור, באיזו פסיכולוגיית מעמקים יעסוק, ואיזו מדיטציה טרנסנדנטלית יחווה. השיטות שתנחלנה ארוכה ומזור ונייחא פנימית מושלמת למטופל אמריקאי, צרפתי או שבדי, תותרנה את המטופל היהודי חסר מנוחה וממשיך להתלבט. כי יהודי זקוק לחיבור אמיתי ושלם בין העליונים לבין התחתונים, בין השמיים ובין הארץ, ולא רק לעזרה רגשית. אמנם אין ספק שנפש פגועה עוצרת את היהודי מלהיות קיים ונוכח בעולם ומלמלא את ייעודו בו, אבל העזרה הנפשית היא לא הדבר היחיד שנדרש לו. במקביל אליה, הוא זקוק גם להכוונה רוחנית מדויקת, להיכרות עם בורא עולם, לקבלת עול מלכות שמיים, ולעבודה כוללת שתחבר את כל חלקיו: נפש - רוח - נשמה.

הגאון מוילנא מגדיר את תכלית בואנו לעולם במילים:

"שמיים וארץ ואדם המחברם".                                              .   
השמיים הם הנשמה הטהורה של כל אחד מאיתנו. הארץ היא הנפש. (באופן אחר קרויה הנשמה "טוב" - על שם הטוב השלם והנצחי שלה, והנפש "רע" - מפני שבתחילה היא שרויה בחושך ורע לה).                                                 
 .
באנו לכאן כדי לעסוק בעבודה המופלאה הזאת שנקראת "אדם המחברם". זוהי תכלית הבריאה, שאותה מגלה לנו השם יתברך בפסוקים הראשונים של ספר בראשית: "נעשה אדם".                                               
.
אתה ואני, בצוותא, את והשם יתברך, דנה - "נעשה אדם".

מהו אדם? המהות המחברת, הכוללת. החלק הבוגר בתוכנו שמתפתח, נולד ונברא מתהליך הריפוי היהודי הייחודי, שמחבר את המעמקים החשוכים והחסומים עם אור הנשמה, והופך את הדמיון המכאיב והכולא לאמת טהורה, מבוררת ומשחררת.

*

בשקוף הפנייה היא לא רק לנפש, אלא למכלול הווייתנו היהודית. אכן יש פעמים, שבהם חייב אדם לבחור בחירה של דעת בטרם יעסוק ברגשותיו הכאובים. לא פעם צריך אדם להתחייב לנאמנות להשם יתברך ולתורתו, בטרם יקבל עזרה לנפשו. אנחנו יהודים, ונפשנו זקוקה לגבולות הנכונים להתרפא בהם. גבולות אלה יגנו עליה ויסייעו לה להחלים, בעוד שבלעדיהם היא תישאר חשופה לפגיעה מתמדת שתעכב את ריפויה. הגבולות הם גבולות התורה והמצוות, על פי עצותיו ודיבוריו המדויקים והמרפאים של רבי נחמן מברסלב.

יתכן וזהו "הצליל השונה" שהבחנת בו ברגישותך למן ההתחלה. צליל מוחלט של נאמנות גמורה למה שנפשנו זקוקה לו בכל הרמות, לא רק בזו הרגשית. מאחר שהסדנה מועברת בידי אנשים שחייהם הם שאיפה מתמדת לאמת השלימה על פי התורה ועל פי רבנו הקדוש, יש להם יכולת אמיתית וסמכות מורגשת לפנות אל כל הרבדים.

אכן, לשמוע מטפל שאינו פונה כל העת רק אל הנפש הזקוקה לעדינות ולרגישות מרבית, אלא עוסק לא פעם בעניינים של בחירה נכונה, התחייבות לאמת וקבלת עול מלכות שמיים, נשמע ברגע הראשון מפתיע, אם לא נוקשה.

היכן היא הרגישות האמפטית האינסופית המאפיינת כל מטפל בכל פניה לכל מטופל?

ובכן יש לה זמן ומקום, יש בשקוף אזמרה מדהימה והכלה עמוקה בשעת הצורך, יש אמפטיה ויש תמיכה מופלאה, אבל יש גם מקומות ברורים מאוד, גבולות שיש להתחייב להם, שדה מוגן שיש לגדור, בטרם פונים אל האדמה, אדמת הנפש, ומטפלים בה.

ואין לך מושג, כמה רגיעה ורווחה נושאת ההדרכה הכוללת הזאת לכל מי שפוגש בה. סוף סוף אנו זוכים ומקבלים את העזרה שחיפשנו חיים שלמים, בכל רמות ההוויה היהודית שלנו.

גם עזרה נפשית וגם הדרכה להתבודדות, גם התמודדות עם חסימות פנימיות וגם התקדמות מתאימה בשמירת מצוות. גם התקרבות לאני הפנימי שלי, וגם התקרבות להשם יתברך ולרבנו הקדוש. זה מה שנחוץ לכל יהודי, כדי להרגיש שתחושת החיסרון המענָה שלו מקבלת מענֵה.

*

העבודה לא מסתיימת כשדורכים בשקוף, העבודה לא תסתיים כל עוד אנו בחיים חייתנו, אבל אפשר לקבל פה הדרכה עמוקה ומיוחדת, המעניקה לנו תקווה חדשה לגמרי, תקווה בעוצמה ששנים רבות ייחלנו והתפללנו למצוא. שמיים וארץ ואדם המחברם!

 

 

 

 

 

 

יש לך גם שאלה ? לחץ כאן   

  תשובה לשאלתך תופיע בהקדם באתר. בהצלחה!

עוד באותו נושא

הרשם לניוזלטר צד ימין

הרשמה לווטצאפ ימין דף פנימי

הרשמה לסדנה ימין



יש לך שאלה?

שאל את הרב

שם:


אימייל:


בחר רב :

כותרת השאלה :

תיאור :

בחר קטגוריה :