מרכז שקוף, מבוא חורון טל. 08-9739000 דוא”ל [email protected]

  • EN
> מאמרים > יוצאים לדרך חדשה

יוצאים לדרך חדשה

ישראל יעקב רווח | ז׳ במרחשון ה׳תש״פ

[ad_slid
התחברות

בואו להתחבר

ולהתעדכן על ארועים בשקוף ולקבל
מידי שבוע ניוזלטר והעלון.



אנו נמצאים בראשית חודש חשוון הקרוי גם “מר-חשוון”, ואכן רבים יסכימו שלחודש הזה מתלווה לא פעם תחושת מרירות ואכזבה מסוימת. חלפו עברו הימים המרוממים, נסקנו אל על, נגענו בשמים, התעלינו ברוח, ו…נחבטנו שוב אל קרקע המציאות. התחושה המלווה רבים היא של כישלון, החמצה של הזמנים הקדושים הללו, ששוב, בפעם המי יודע כמה, ‘דודי חמק עבר’ ואנו נשארנו באותו מקום, מפטירין כדאשתקד.

ואולם מהתבוננות בספרי החסידות עולה שעוד לא אפסה התקווה, כי כמעט לאורך כל גלגל השנה עדיין אנו בזמן ה’חיתום’: אם לא עשינו די בראש השנה ויום כיפור – יש לנו הזדמנות נוספת עד הושענא רבא, ואם גם אז לא – ‘זאת חנוכה’ הוא הזמן. ולמי שגם זה לא הספיק – ניתנת לו ארכה נוספת עד אדר וניסן, וחג השבועות, וחוזר חלילה.

אכן, לתשובה באמת אין זמן מוגבל. כי כשם שהיצר מתחדש עלינו בכל יום, כך גם כוחה של התשובה מתחדש בקרבנו, ובכל שעה בימות השנה, זה הזמן לשוב ולפשפש בנגעי עצמנו.

ואם בימי הרחמים עסקנו בעיקר בתיקון המעשים, כעת הזמן לחדור יותר פנימה, ולנסות לגלות את הרגשות החבויים שמניעים אותנו לפעולות בלתי רצויות. רגשות אלו פועלים בנו משעת יצירה, וככל שאנו מזניחים אותם ואיננו מטפלים בהם, הם מתפתחים בקרבנו לממדים מבהילים, עד שהם שולטים מבלי משים כמעט בכל מעשינו ומחשבותינו.

 

העוונות הקשים יותר

העבודה הזו, עבודת הלב הפנימית, אינה סוג של “מותרות” שנועדו לבני עלייה מורמים מעם, אלא היא חובתו של כל יהודי. כמו שכתב הרמב”ם (פ”ז מתשובה ה”ג): “אל תאמר שאין תשובה אלא מעבירות שיש בהן מעשה, כגון זנות וגזל וגניבה, אלא כשם שצריך אדם לשוב מאלו, כך הוא צריך לחפש בדעות רעות שיש לו, ולשוב מן הכעס ומן האיבה, ומן הקנאה ומן ההיתול, ומרדיפת הממון והכבוד, ומרדיפת המאכלות וכיוצא בהן, מן הכול צריך לחזור בתשובה, ואלו העוונות קשים מאותן שיש בהן מעשה, שבזמן שאדם נשקע באלו, קשה הוא לפרוש מהם”.

ישאל השואל: מהיכן מגיעות אלינו כל אותן “דעות רעות” והמידות המושחתות של כעס, איבה, קנאה והיתול שהרמב”ם מדבר עליהם? מאיפה קיבלנו אותן? ממי למדנו להתנהג בצורה כזו?

התשובה לא נעימה: לא למדנו זאת מאיש. זה הטבע הבסיסי שלנו. כולנו נולדנו לקחנים, גאוותנים, אנוכיים ותאוותנים, ואם לא נעשה משהו בנידון, נישאר כאלו ואף נמשיך ו”נתעלה” על עצמנו.

ה”חזון איש” בספרו “אמונה וביטחון” (פ”ד) מגלה לנו שבכדי להיות נַשָׂאִים של מידות רעות, איננו צריכים לטרוח הרבה, כי שורש כל המידות הללו הוא אחד: “הזנחת החיים על מהלכם הטבעי”. די בכך שלא נעצור משטף החיים ונתבונן בעצמנו, וכבר יתפתח בתוכנו קן צרעות של ממש. אם לא נתקן את מידותינו המוּלדוֹת, הן ימשיכו להיות רעות ומושחתות.

אך אל דאגה, כמו שהמידות הרעות מגיעות בקלות, כך הן הולכות בקלות. עלינו רק לחשוף את הימצאותן, ובכך כמעט כבר השלמנו את המלאכה. עבודת התשובה על מידות היא בדיוק כמו על עבירות בפועל. כשיהודי מודה על העוון שבידו, בזה לבד הוא כבר עשה תשובה. אם גילית שבתוכך מקננת איזו קנאה קטנה, שהיא זו שמביאה אותך לכעסים מצטברים, לשנאה ולתחרות – באותו רגע כבר עשית תשובה. ולמה? כי אצל היהודי אין מצב שהוא רוצה לעשות רע. אם התברר לו בוודאות שהוא אכן עשה חלילה רע, מאותו רגע הוא כבר לא יעשה זאת.

וכך כותב הרב דסלר זצ”ל (“מכתב מאליהו” ח”ג עמ’ 289) שכאשר היהודי מודה על העוון שבידו,  בזה לבד הוא כבר עשה תשובה.

 

הכר את עצמך!

אז איך באמת חושפים את כל המידות הרעות החבויות בנו? איך מזהים את הרגשות המודחקים והמוכחשים שאנחנו עמלים על הסתרתם שנים על גבי שנים? את זה נוכל לעשות רק כאשר נכיר את עצמנו באמת, וה”מכתב מאליהו” (ח”ד עמ’ 282) מציב בפנינו שלש אפשרויות, בהן יכול האדם להגיע לחקר עצמו:

א. התבוננות עצמית – כשתשב עם עצמך ותתבונן במעשיך ביום שחלף, תגלה הרבה דברים שלא ידעת בכלל שקיימים בך, ואם תעמיד אותם גם מול הבורא יתברך, שהוא רופא כל נפשות, אזי תגלה על עצמך דברים מדהימים יותר, ומכאן הדרך לתיקון קלה הרבה יותר.

ב. בהיותו ‘נותן’ ולא ‘נוטל’ – ברגע שהאדם מפסיק להיות ‘קבצן’, וזקוק ל’אישורים’ מהסביבה על כל צעד ושעל שלו, ומתחיל להיות בנתינה לכל מי שנמצא עמו במגע, אזי מתגלים בו כוחות טמונים, שמפתיעים גם אותו עצמו.

ג. כאשר הוא שואף להיות ולא להשיג ולקנות – אם אתה נמצא בבריחה מתמדת מעצמך, בשאיפה להשיג עוד ועוד, אתה מזניח את מי שאתה באמת, אתה מתעלם מהקולות הפנימיים הקוראים לך להיות אתה, עם ארגז הכלים שחנן אותך השי”ת, ועם השליחות שלשמה באת לעולם.

אחרי שחזרנו בתשובה על החטאים, הגיע הזמן לחזור בתשובה על כל הרגשות השליליים המקננים בליבנו ולגלות את האני האמיתי שבתוכנו

עבודת התשובה על מידות היא בדיוק כמו על עבירות בפועל

תגובות | 1

האימייל לא יוצג באתר.

ישראל חזק ביותר.. ברור ונהיר.. תכתוב עוד..

יהודה

התחברות

בואו להתחבר

ולהתעדכן על ארועים בשקוף ולקבל
מידי שבוע ניוזלטר והעלון.