מרכז שקוף, מבוא חורון טל. 08-9739000 דוא”ל [email protected]

  • EN
> מי אנחנו?

מי אנחנו?

"אין חבוש מתיר עצמו מבית האסורים" - קשה להשתנות לבד. בכדי לייצר סביבה תומכת ומגדלת, הקמנו במרכז שקוף, בית ספר לתמיכה, סדנאות, אתר אינטרנט, ימי עיון, הופעות מוסיקליות והוצאה לאור, שתכליתם – להעניק הדרכה לכל מי שמבקש לרפא את חייו:

סדנאות

לסדנת “שקוף” מגיעים אנשים ונשים מכל קצוות הקשת הישראלית, שמרגישים קושי, מצוקה אבל מלאים ברצון וחולמים על שינוי וריפוי. הסדנה מורכבת משלש מעגלים פגישה של כל הקבוצה במעגל הגדול, פגישה קבוצתית במעגל קטן (6 משתתפים) ופגישה אישית עם תומך.

בית ספר לתמיכה

מזה שמונה שנים קיים בית ספר לתמיכה המצמיח דור חדש של תומכים ותומכות העוזרים לאלפי יהודים על בסיס קבוע ויומיומי. התומכים בעצמם עוברים תהליך נפשי, ומכח עבודתם האישית הם זוכים לסייע לאחרים.

מוזיקה

אחרי הדיסק הראשון “הכל ברצון” שנמכר והופץ באלפי עותקים, יצא בחודשים האחרונים הדיסק השני “כאן טוב”, השירים הם עוד דרך להנגיש לכל יהודי את הנלמד בשקוף.

אתר אינטרנט

אתר “שקוף” מנגיש לכלל הציבור את החומרים הנלמדים: שיעורים, מאמרים, שיחות חברים, הדרכה ומענה לשאלות, ומאפשר בכך לאלפי אנשים, ללמוד את שפת הלב ולתרגל את העקרונות.

חזון שקוף

מתוך השאיפה להודיע כי רפואת הנפש לאיש הישראלי היא התורה, כפי שהיא מוסברת ע'י גדולי הצדיקים ובפרט רבינו הקדוש רבי נחמן מברסלב, הוקם ארגון שקוף. הנגשת העצות והתובנות שכתובות בספרים הקדושים והפיכתם לדרך פשוטה ועקבית לכל מי שמחפש עליה ושינוי בחייו, זוהי מטרתנו.כאשר אדם מגלה שהמצוקות שמהם סבל עד עתה היו קריאה של נשמתו אליו, לקום ולעשות שינוי מהותי בחייו, הוא מתמלא כוחות חדשים ויצירתיים. זוהי נקודת מפנה שיכולה ואמורה להתרחש בחייו של כל אחד מאיתנו.

כמו שאומר רבי נחמן "יש עניין שהכל נתהפך לטובה". יש מהלך בחייו של כל אחד מאיתנו, שדווקא מתוך החושך וההסתרה, מתוך קושי וכאב ובלבול, מתגלה האור, התפקיד המיוחד והמעלה המיוחדת לכל אחד ואחד מאיתנו.זהו מהלך מכוון מלמעלה, זו לא טעות, חוסר מוצלחות או בעיות נפשיות, זהו הנסיון שבו הדור שלנו עומד, שמתוך תחושת הבדידות והניתוק, דווקא מתוכה, נגלה חיבור ושייכות וקשר עמוק ונצחי שלא יתנתק לעולם. לשם כך הוקמה מערכת "שקוף". להודיע, ללמד ולהראות לכל מי שמוכן ורוצה לשמוע, שמה שהוא חיפש, נמצא בתוכו. כל מה שצריך זה רק לעצור ולהקשיב.

שאלות נפוצות

שאלה: מישהו המליץ לי על סדנת “שקוף”. רציתי לשאול אם מומלץ לי להיכנס לסדנא? ולמה?

תשובה:

אנחנו לא ממליצים לאף אחד להירשם לסדנא. רק מאפשרים למי שמעוניין.

וההבדל בניסוח הוא לא רק סמנטי. זהו ההבדל בין אדם שלוקח אחריות על מצבו ומחפש דרכים להיעזר, מתוך ידיעה ברורה ומחייבת שזהו תיקונו שלו ואלו הם כאביו וזו אחריותו לשנות את מה שטעון שינוי בחייו, לבין אדם שקשה לו ומחפש מישהו שיגיד לו מה הבעיה ואם אפשר שגם יפתור אותה.

הסדנא עשויה להביא תועלת למי שנמנה עם הסוג הראשון. ולמי שלא, היא בהחלט לא תתאים.

שאלה:  כתבתם שהסדנא אינה מיועדת לאנשים עם בעיות נפשיות. מה ההגדרה של בעיות נפשיות?

תשובה:

מי שקובע את מצבו (במקרים לא קיצוניים) הוא האדם בעצמו.

לדוגמא- אם מגיע אלינו אדם שמשתף בפחדים וחששות שיש לו, והוא מבין שזו חוויה קשה שדורשת ממנו הירתמות לשינוי אמיתי, לקיחת אחריות, זמן להתבודדות ועוד דברים רבים כגון חשבון נפש יומיומי ותיקון מידות. אז אנחנו נוכל בע”ה לסייע לו.

אבל אם מגיע אדם ואומר שהוא סובל מהפרעת חרדה ומבקש טיפול- אנחנו נמליץ לו ללכת לפסיכולוג. יוצא שמי שקובע את ההגדרות הוא הפונה עצמו.

ושוב, המדובר במצבים רגילים ולא במצבי קיצון. לגבי כדורים, אנחנו לא מוסמכים בנושא ובודאי לא ממליצים על זה. בדרך כלל מי שמגיע אלינו לא משתמש בכדורים. אמנם יש מצבים שמגיעים אלינו אנשים כנ”ל ואנחנו מאשרים להם השתתפות בסדנא, אבל רק באישור הרופא המטפל.

שאלה: מה בדיוק השיטה של שקוף ובמה היא שונה ממקומות אחרים?

תשובה:

בכל הסוגים והשיטות, עוסקת עבודת הנפש רק בנפש. בשקוף הפנייה היא לא רק לנפש, אלא למכלול הווייתנו היהודית. אכן יש פעמים, שבהם חייב אדם לבחור בחירה של דעת בטרם יעסוק ברגשותיו הכאובים. לא פעם צריך אדם להתחייב לנאמנות להשם יתברך ולתורתו, בטרם יקבל עזרה לנפשו. אנחנו יהודים, ונפשנו זקוקה לגבולות הנכונים להתרפא בהם. גבולות אלה יגנו עליה ויסייעו לה להחלים, בעוד שבלעדיהם היא תישאר חשופה לפגיעה מתמדת שתעכב את ריפויה. הגבולות הם גבולות התורה והמצוות, על פי עצותיו ודיבוריו המדויקים והמרפאים של רבי נחמן מברסלב.

וזה אולי המייחד את שקוף. כי יהודי זקוק לחיבור אמיתי ושלם בין העליונים לבין התחתונים, בין השמיים ובין הארץ, ולא רק לעזרה רגשית. אמנם אין ספק שנפש פגועה עוצרת את היהודי מלהיות קיים ונוכח בעולם ומלמלא את ייעודו בו, אבל העזרה הנפשית היא לא הדבר היחיד שנדרש לו. במקביל אליה, הוא זקוק גם להכוונה רוחנית מדויקת, להיכרות עם בורא עולם, לקבלת עול מלכות שמיים, ולעבודה כוללת שתחבר את כל חלקיו: נפש – רוח – נשמה.

שאלה: הבנתי שאתם מתעקשים על גבולות של תורה, ושאלתי היכן היא הרגישות האמפטית המתבקשת?

תשובה:

אכן, לשמוע מטפל שאינו פונה כל העת רק אל הנפש הזקוקה לעדינות ולרגישות מרבית, אלא עוסק לא פעם בעניינים של בחירה נכונה, התחייבות לאמת וקבלת עול מלכות שמיים, נשמע ברגע הראשון מפתיע, אם לא נוקשה.

ובכן יש לה זמן ומקום, יש בשקוף אזמרה מדהימה והכלה עמוקה בשעת הצורך, יש אמפטיה ויש תמיכה מופלאה, אבל יש גם מקומות ברורים מאוד, גבולות שיש להתחייב להם, שדה מוגן שיש לגדור, בטרם פונים אל האדמה, אדמת הנפש, ומטפלים בה.

ואין לך מושג, כמה רגיעה ורווחה נושאת ההדרכה הכוללת הזאת לכל מי שפוגש בה. סוף סוף אנו זוכים ומקבלים את העזרה שחיפשנו חיים שלמים, בכל רמות ההוויה היהודית שלנו.

גם עזרה נפשית וגם הדרכה להתבודדות, גם התמודדות עם חסימות פנימיות וגם התקדמות מתאימה בשמירת מצוות. גם התקרבות לאני הפנימי שלי, וגם התקרבות להשם יתברך ולרבנו הקדוש. זה מה שנחוץ לכל יהודי, כדי להרגיש שתחושת החיסרון המענָה שלו מקבלת מענֵה.